در نکوهش شعار از تولید به مصرف

هر ساله به ماه رمضان،بازگشایی مدارس و تحویل سال نو که می‌رسیم اقدامات ضربتی وزارت بازرگانی و اعوان و انصارش به صورت تصاعدی بالا می‌رود،طبق معمول جناب مدیر می‌آید و خبر از تشکیل ستاد،کارگروه و اینها می‌دهد جهت برگزاری نمایشگاه‌های عرضه‌ی مستقیم کالاها ، تولیدکنندگان بیایند و خودشان مستقیماً جنس‌شان را به فروش برسانند تا از این‌ راه – یعنی قطع کردن دست ِ دلّال ،که در ادبیات اقتصاد بازار آزاد واسطه یا توزیع‌کننده نام دارد – کالاها به قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد و مدیران با رضایت کامل از تدبیر عمل خود نمودارها بکشند و از تصمیمات خود در کنترل گرانی دفاع کنند،غافل از اینکه نمی‌داند یک بازار سالم و پربازده حداقل سه بخش دارد ، تولید کننده ،توزیع کننده و مصرف کننده ، حال ما به هوای کم‌کردن هزینه بیاییم یک ضربدر قرمز بکشیم روی «توزیع کننده» .هزینه پایین آمد، قبول اما این هزینه از جیب اقتصاد کشور رفته است،این ارزانی چندین نفر را از چرخه‌ی اشتغال حذف می‌کند . فکر اینها را کرده‌اند؟فکر مالیاتی که از آن توزیع‌کننده می‌توان گرفت  را چه؟

شاید برگزاری نمایشگاه برای مواد غذایی،به دلیل نیاز روزانه ،آسیب کمتری را به مغازه‌داران ثبت‌شده و مالیات بِده‌ی آن صنف وارد کند اما وقتی نمایشگاهی مانند مانند نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود ،تاثیرش بر ادامه‌ی حیات کتاب‌فروشان کوچک نیست.

بررسی آن‌هم ساده است ، نسبت تعطیلی کتاب‌فروشی‌های شهر شما به افتتاح کتاب‌فروشی‌های جدید چقدر است؟

 

پاسخ دهید:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar

درباره من

درباره من

یک مدیریت خوانده‌ی شاغل در زمینه‌ی منابع انسانی، علاقه‌مند به اقتصاد، فوتبال و کمی سیاست

من در شبکه‌های اجتماعی